dissabte, 7 d’agost del 2010

Croniques de SaintLoís (1)

Comença aquí ,amb aquesta crònica, una nova etapa de la meva carrera periodística, amb l'oferiment que se m'ha fet des de Barcelona d'escriure uns articles periòdics sobre la ciutat on visc.
Fet que em fa molta il.lusió perquè ve a ser com un retrobament amb els meus avantpassats que van arribar a aquest país en la recerca de la llibertat i una millor vida.
Primer amb el retrobament amb la llengua dels meus avis ,tant semblant a l'occitana i tant singular alhora. Després també perquè així pot ser la manera de reforçar uns llaços culturals i socials entre dos països que jo crec germans... així doncs no vaig poder negar-me a aquest oferiment quan Jean Lión , un gran catalanòfil i director del meu periòdic el 'Chronicha de SaintLoís' m'ho va proposar.Tot seguit em vaig apropar a la seu, majestuosa seu, que té l'Institut Ramón LLull al carrer Samblancau n.12 , en plè de centre de la nostra ciutat.(eth Plan Aud de SaintLoís o Ciotat Alta ).Un palauet de principis de segle passat construit per un ric comerciant que va emigrar de Catalunya i que els seus fills van donar a l'institució. Allí em vaig trobar amb Isidre Ramalhets ( es van occitanitzar els llinatges a partir de mitjans segle XVIII ),reconegut ispan ( aqui se'ls hi diu ispans als jueus vinguts de la península ibèrica ,majoriariament de cultura catalana , d'aquí moltes confusions , pèr exemple a Bonghònia -l'altre gran metropoli del país també se'las hi diu Gironins- ) que em va fer de guia per l'extraordinària biblioteca que té el'institut aquí a StLoís.Em vaig doncs submergir en un dels volums que vaig trobar i me'l vaig endur cap a els Jardins del Palauet. Allí sota els cirerers , importats per en Ramalhets de Catalunya expressament per rememorar els aires del seu anyorat país, en vaig introduir en el llibre que havia escollit : 'Ispans :la Cultura dels jueus catalans l'Unió Comatl d'Oc '

Arnau dOc
Chronica de SaintLoís
2/2/ 2008

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada